De nieuwste technologische trends zijn toepasbaar in de eventbranche: Virtual Reality met de VR-bril, Drone Streaming, (i)Beacons, Live Technology voor real time feedback en statistieken, en Artificial Intelligence met de kunstmatige conciërge. Maar… is de eventbranche op zijn beurt wel klaar voor deze en nog nieuwere trends, op de drempel van 2018??
Ready or not?
Eerst even dit: een trend is de beweging van de productiecapaciteit. In de eventbranche staan trends voor ‘de ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn’. Eind november 2016 verschenen de eerste artikelen over nieuwe technologische trends en konden wij de dikke eventbijbel “10 Event Trends for 2017” van Julius Solaris downloaden. De meest fantastische technologieën bleken mogelijk. Maar nu, een jaar ná de trends-update van Solaris, passen wij deze nieuwe technologische trends nog niet of nauwelijks toe in onze live events. Zijn het dan nog wel trends? Of zijn wij Nederlanders er gewoon nog niet klaar voor?
De reden waarom trends niet ingezet worden
Patrick Petersen, online marketeer en auteur, sprak ik op ‘Festivak 2017’ nadat ik zijn lezing ‘Virtual, augmented en de mixed reality en de succesvolle inzet voor digital event marketing’ had bijgewoond. Hij gelooft in de technologische trends en is van mening dat wij Nederlanders zelfs iets achterlopen. “In Amerika en Azië worden de nieuwste trends ingezet tijdens evenementen en met succes. In Azië zijn robots, VR-brillen en andere technologische snufjes zelfs normaal”. Waarom wij zo weinig nieuwe trends inzetten? Budget, weinig kennis van technologie en angst werden als redenen genoemd. Petersen ontkrachtte de eerste twee redenen en kwalificeerde angst als de werkelijke reden. “En, wij Nederlanders zijn kritischer geworden, vooral als consument”.
Stress of kans?
Christian Kromme is ook van mening dat angst de hoofdschuldige is. Tijdens zijn lezing over disruptieve innovatie en toekomstige trends, eerder dit jaar tijdens ‘Event17’, liet hij op een openhartige en inspirerende manier zien welke technologische trends de evenementenmarkt op de kop gaan zetten, zoals Mixed Reality. Ook vertelde hij ons hoe je de (event)organisatie wendbaarder kunt maken om deze technologieën ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Eerste stap is ervaren hoe jij reageert op een nieuwe technologische toepassing voor een live evenement: Ervaar je verstorende stress? Of zie je juist uitdagingen en kansen? Met die reactie moet u zelf aan de slag.
Digitale oplossingen voor events
Extreem krachtige technologie wordt met de jaren goedkoper, overvloedig en komt in de handen van miljarden mensen; het aantal objecten dat aangesloten is op een netwerk neemt over de gehele wereld toe, tot wel 212 biljoen. Het creëren van 3D-inhoud door middel van hologramprojectie komt binnen het bereik van evenementen, doordat technologieën massaler en dus goedkoper worden. Kunstmatige intelligentie technologie wordt mede hierdoor ook meer menselijk en zelfs persoonlijk. Wist u dat Skype tegenwoordig 10 verschillende talen real time kan vertalen? En dat u met slimme (digitale) plattegrondontwerpen bezoekers tijdens het event op het juiste moment naar de juiste plek kunt loodsen? Zoveel mooie trends en tools zijn klaar voor de toekomst; u ook?
Ja, ik ben er klaar voor
Het grote geheim van het inzetten van de nieuwste technologische trends door AV-leveranciers is om de trends begrijpelijk te maken voor de eindgebruiker. Schets de mogelijkheden, verlaag de drempel en vergemakkelijk de inzet ervan. Zo heeft het tekenprogramma WYSIWYG een virtual reality-optie om de klanten vooraf te laten rondkijken in hun event dat nog moet plaatsvinden. Een mooie manier om VR te integreren in events. Wil je als AV-leverancier groeien in je nieuwe rol om je klanten optimaal te bedienen, dan verbind je content, IT en ontwerp tot één geheel. Houd bij het omarmen van de nieuwste technologieën wel één van de inspirerende quotes van Christiaan Kromme in gedachten: “Go digital, stay human”.
Jeannine Lenssinck
Bijman Audiovisueel B.V.