“Komt dat zien!” (én horen…)
Checklist voor evenementen met Audiodescriptie
Vandaag, donderdag 12 oktober 2017, is het de Internationale Dag van het Zicht, World Sight Day. Een internationale dag om stil te staan bij de kwaliteit van jouw zicht en voor meer solidariteit met iedereen die minder goed kan zien. Wereldwijd zijn dat ongeveer 290 miljoen mensen, onder wie circa 19 miljoen kinderen.
Voor mensen met slecht zicht en voor mensen die blind zijn (visueel beperkt of gehandicapt), zijn veel dagelijkse bezigheden een hele opgave om uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan boodschappen doen, kleding uitkiezen en koken. En, hoe het zou zijn om als slechtziende een evenement te bezoeken?
Om evenementen toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden is er Audiodescriptie (AD), ook wel Audiobeschrijving genoemd. Bij AD is er een verteller of audiobeschrijver met microfoon die real time extra informatie via hoofdtelefoon(s) doorgeeft over wat er te zien is op een sheet of in een videofragment. Maar, dan moet het evenement wèl geschikt zijn voor AD.
Wel/niet inzetten AD?:
Is het evenement wèl geschikt voor AD? Dan is hier een checklist met belangrijke technische voorwaarden:
Tot slot
Een evenement met AD organiseren vergt wat extra voorbereiding, maar voor de visueel gehandicapte bezoeker is het dat dubbel en dwars waard. Tijdens The Experience Conference in april 2017 hebben wij eventprofessionals al eens ervaren hoe het is om niets te zien, tijdens de talk van Joost Rigter. De wereld van ‘Meer donker dan licht’ deed ons stilvallen. “Acceptatie en positiviteit, daar draait het om in het leven”, aldus Rigter. “Door vooroordelen weg te nemen op het moment dat je met iemand gaat samenwerken, is dat goed voor de marketing.” En goed voor de live communicatie!